Search

הספרייה המקוונת של מכללת רטר

טיפול NLP לאנשים בעלי רגישות גבוהה (Highly Sensitive Person - HSP)

מבוך בראש

האם אתם מרגישים לפעמים מוצפים, שהעולם מכניע אתכם? האם יש לכם עולם פנימי עשיר ועמוק (ולפעמים אתם מעדיפים לא לצאת ממנו)? האם אתם אינטואיטיביים מאד? האם אתם יצירתיים מאד? האם אתם מרגישים שיש בכם המון ושאינכם מגשימים את עצמכם? האם אתם חשים בדקויות שבדברים, ואנשים אחרים לא יודעים על מה אתם מדברים?

האם אור חזק, רעש, המולה ואינטנסיביות מכבידים עליכם? האם כדי להיטען אתם צריכים להיות בשקט ולבד? האם אתם צריכים הרבה הפסקות במשך היום? האם חשוב לכם שעבודתכם תהיה משמעותית ובעלת תרומה? האם אתם מצפוניים מאוד? רוחניים? האם משהוא לא מסתדר לכם מבחינה חברתית, ואתם מרגישים שונים?

לפני כשנה נתקלתי במקרה באינטרנט בשאלון הזה (כנראה שלא במקרה, כפי שאנחנו יודעים התת מודע החכם שלנו מוביל אותנו למקומות הנכונים). כשעניתי לעצמי את התשובות, כולן היו חיוביות. ההמשך לשאלות אלו היה: "הבשורה היא שאתם בסדר גמור!!! ויכול להיות שיש לכם את התכונה "רגישות גבוהה" Highly Sensitive Person – מושג אותו טבעה לפני כעשרים שנה, הפסיכולוגית החוקרת ד"ר איליין ארון (Elain Aron).

המידע הזה הוביל לשינוי משמעותי בחיי, והביא יותר שקט ושלווה לנפשי, שהיתה בחלקים מסוימים מסוכסכת עם עצמה. בהמשך הרחבתי את הידע שלי בנושא. כמו כן נפגשתי עם קהילת אנשים בעלי אותה תכונה, אנשים שמרגישים וחווים דברים דומים לי. המפגש תרם עוד יותר להרגשתי הטובה, סוף סוף יכולתי להשוות את עצמי לאנשים בעלי תכונה הדומה לשלי. ויכולתי לקבל חלקים מסוימים בתוכי עמם נתקלתי בקושי לפני כן, בעיקר בגלל הרגשת השונות.

רקע תיאורטי

ד"ר איילין ארון, פסיכולוגית חוקרת ותרפיסטית מארצות הברית (ובעצמה בעלת התכונהH.S.P ) הגדירה לראשונה את התכונה של רגישות גבוהה וטבעה את המושגHighly Sensitive People   היא צברה ניסיון של שנים בעבודתה כתרפיסטית עם הורים לילדים H.S.P במהלך השנים היא ראיינה הורים, מורים ואנשים בעלי רגישות גבוהה.לניסיונה תרמו גם התנסותה האישית כבעלת רגישות גבוהה וקשייה הרבים בגידול ילדה בעל הרגישות הגבוהה. כל זאת לפני שהתוודעה לתכונה זו.
לדבריה אצל אנשים עם רגישות גבוהה מערכת העצבים מאורגנת בצורה שונה מהרגיל. אין לבלבל את המושג של רגישות גבוהה עם רגישות יתר. רגישות יתר הוא מונח בעייתי משום ש"יתר" מעיד על דבר אותו צריך לתקן או לווסת. אנשים בעלי רגישות גבוהה צריכים ידע וכלים להתמודד עם הרגישות ולא "לתקן" אותה. כמו כן, נוטים לערבב בין התכונה של רגישות גבוהה לבין תכונות כמו: רגשנות, פגיעות או חולשה. אך רגישות גבוהה היא לא אף אחת מהן.

עובדות על רגישות יתר

– רגישות גבוהה מתארת מערכת חישה מוגברת.

– לרוב, התכונה של רגישות גבוהה מועברת גנטית ואינה ניתנת לשינוי.

– כ-20% מהאוכלוסייה נולדים עם רגישות גבוהה.

– אדם בעל רגישות גבוהה, קולט מידע ודקויות ברמה מוגברת פי כמה מאדם שאינו מוגדר כבעל רגישות גבוהה. הוא קולט תחושות, רגשות, מצבי רוח, כעסים בלתי מבוטאים   של אנשים, מחשבות, ריחות, צבעים, פרטים רבים הסמויים מן העין וניואנסים דקים. תכונה זו   יכולה לשמש כלי נהדר אם יודעים איך להשתמש בו.

אנשים בעלי מערכת קולטנים מוגברת, הם לרוב בעלי תכונות מבורכות רבות המסייעות להם בחייהם. יש להם אינטואיציה גבוהה, יכולת אבחנה בדקויות (העוזרת מאד במניעת טעויות עתידיות   ובקבלת החלטות טובות), תבונה, יצירתיות, עצמאות ומקוריות מחשבתית, עומק   מחשבתי ורגשי (המקנה להם את היכולת להבין את עצמם ואת משמעות החיים), מצפון מפותח, חיבור חזק למוסיקה ולטבע וכישרונות אומנותיים.

מדענים, פסיכולוגים, הוגים, מלחינים ויוצרים רבים שהשפיעו על ההיסטוריה, התאפיינו ברגישות גבוהה. הם ידעו לתעל את תכונה זו באופן נכון ולתרום לעולם מתוך רגישותם.

אנשים בעלי רגישות גבוהה נתקלים לעיתים תכופות בבעיה של "הצפה". המערכת החושית קולטת כמות גדולה מאד של מידע בזמן יחסית קצר. מתקשה לעכלו ולעבדו. הליכה לקניון, מפגש אינטנסיבי עם אנשים, רעשים חזקים, מוסיקה קולנית ועבודה מרובת שעות יכולים להיות אירועים מציפים עבור אדם בעל רגישות גבוהה. עומס המידע מציף את המערכת וגורם לבלבול, אי שקט עצבנות, חרדה ויציאה מאיזון. שהייה לבד , שינה, קריאה, ציור, והליכה בטבע הם חלק מהדרכים המסייעות להם לחזור לאיזון.

בעיה נוספת שאנשים בעלי רגישות גבוהה צריכים להתמודד איתה היא 'ספיגה גבוהה'. לא רק שהמידע נקלט במערכת החושית, הוא גם נספג בה. אדם בעל רגישות גבוהה שניתקל ביום יום באדם מלא בכעס, פחד או חרדה, יספוג רגשות אלו באופן אוטומטי. כיוון שהתהליך אורך שניות, יתקשה האדם, בעל הרגישות הגבוהה, לזהות שהכעס אינו שלו. תוך דקות ספורות הוא יתחיל לחוש אי שקט, עצבנות ורצון לעזוב את המקום. ניסיונם המצטבר של אנשים בעלי רגישות גבוהה במצבים כאלו גורם להם להימנעות ממצבים מסוימים לרוב קשה להם להצביע על הסיבה המדויקת שבגללה הם נמנעים מכך.

בעיה נוספת בה נתקלים אנשים בעלי רגישות גבוהה היא האופן בו מתייחסת אליהם הסביבה. לרוב הסביבה תופסת את התנהגותם כהתחמקות, התנשאות, ביישנות, חולשה, פינוק או כל תיוג אחר אשר מוצא הסבר הגיוני לשאלה "למה הוא לא כמו כולם". כל אדם בעל רגישות גבוהה שואל את עצמו פעמים רבות בחייו: "למה אני לא כמו כולם?". רגישות נתפסת לרוב כחולשה.

המסר שמועבר לאנשים בעלי רגישות גבוהה הוא ש"משהוא לא בסדר איתך ואתה צריך להתגבר על זה". ואכן רוב האנשים בעלי הרגישות הגבוהה (לדעתי בעיקר אלו שאינם מודעים לרגישות גבוהה) מנסים להיות "כמו כולם", אך אינם מצליחים בכך לאורך זמן. הניסיון שלהם לפעול באופן שאינו מתאים ומתחשב במערכת שלהם,  גובה מהם מחירים של: עייפות, תסכולים , אי הבנות, מחלות ולעיתים אף חרדות ודיכאון. התוצאות הללו מולידות הרגשת כשלון, תסכולים, פגיעה בהערכה העצמית ובסופו של דבר הימנעות.

יש נטייה לבלבל בין התכונה של רגישות גבוהה לבין ADHD (הפרעות קשב וריכוז). לפעמים יש טעויות באבחון, ואנשים בעלי רגישות גבוהה מאובחנים כבעלי ADD או ADHD.

למרות הדמיון בסימפטומים, ההבדלים הבולטים הם:

1) לאנשים בעלי ADHD יש זרימת דם רבה יותר להמיספרה השמאלית של המוח. לבעלי רגישות גבוהה יש זרימת דם רבה יותר להמיספרה הימנית.

2) אנשים עםADD  או ADHD נוטים לפתח מערכת פחות פעילה של "עצור ובדוק". בעלי רגישות גבוהה נוטים להיות בעלי מערכת חזקה של "עצור ובדוק" ולכן שכשהם נכנסים לסביבה חדשה, הם עוצרים, בלי לשים לב לכך, כדי להעריך האם בטוח עבורם להמשיך הלאה. לאנשים עםADD  יש חוסר בתפקוד "הוצאה לפועל" הולם הבא לידי ביטוי בתהליכי קבלת החלטות, התמקדות והרהור על תוצאות. בעלי רגישות גבוהה טובים במיומנויות אלו כשהם בסביבה רגועה.
3) אנשים עם ADD יתקשו לארגן סדרי עדיפויות. אנשים בעלי רגישות גבוהה מארגנים היטב את סדרי העדיפויות.
4) אנשים בעלי רגישות גבוהה יכולים לצאת מהסחת דעת אם המצב הכרחי לכך זמנית, למרות המאמץ והאנרגיה הנדרשים לשם כך. אנשים עם ADD יתקשו בכך מאוד. לפי ד"ר איליין ארון  המרכיב המהותי הוא בדיקת יכולת הריכוז במקום שקט.
אנו עדים היום ובתקופה האחרונה להתפתחות ולקבלה של הגישה האלטרנטיבית (ברפואה, בטיפול נפשי, שימוש בתקשור, בעסקים ועוד). תשומת לב רבה ניתנת לקשר גוף-נפש תוך מתן דגש והקשבה לאינטואיציה ולמה שנובע ממנה. בחיפוש אחר תורות רוחניות, נוסעים צעירים ומבוגרים להודו. אנו חיים בעידן בו נולדים יותר ויותר ילדים בעלי רגישות גבוהה במיוחד וכישורים רוחניים טבעיים. מזה מספר עשורים אנו עדים לילדים, נוער ומבוגרים צעירים, בעלי חזון והבנה גבוהה במיוחד ביחס לכל תחומי החיים.
בשל רגישותם הגבוהה של ילדים אלו (שחלקם כבר בני מספר עשורים), הם נתקלים בקשיים הייחודיים להם: תחושת זרות ואי התאמה לעולם השונה מתפיסתם הפנימית, קושי להתאים למסגרות וקושי בהגשמה עצמית למרות כישרונם הרב. לעיתים מסיבות שונות הם מפתחים דיכאון ומחלות פיזיות.
חלק ניכר מילדים אלו מרגישים צורך עז לרפא ולהנהיג את קרוביהם ואת החברה בכללה, ולא תמיד יודעים כיצד לעשות זאת. הפער הגדול בין ידיעתם הפנימית והאינטואיציה המפותחת שלהם לבין הקושי במימוש הידע הפנימי יכולים להוביל לתסכול עמוק, לייאוש, לתחושת כשלון ולויתור פנימי על הסגולות הייחודיות איתם נולדו. ילדים אלו מכונים גם "ילדי אינדיגו" והצעירים שביניהם "ילדי הקריסטל" (המונחים האלו ניתנו להם כיוון שהם מתארים את צבעי ההילה ואת דפוסי האנרגיה שלהם).
ילדים אלו היו בכדור הארץ תמיד, רק שבעבר קראו להם מחוננים וגאונים – אם התמזל גורלם, או מוזרים, אם היה להם קצת פחות מזל. ילדים אלו חשים באופן מודע כבר בתקופת העוברות ובוודאי בתקופת הינקות באיזה שדות פיזיים, רגשיים ואנרגטיים הם מצויים. ומסיבות השרדותיות בעיקרן הם מציינים לעצמם, כמו כולנו, מה מתוך המהות היודעת כל שלהם כדאי לבטא ומה עדיף להחניק או לצמצם.
הם מזהים את הקודים האישיים והחברתיים לתוכם הם נולדים, ומה כדאי ומה לא כדאי לדעת ולבטא כדי להרוויח תשומת לב, אהדה, אישור חיובי וכו (לתחושתי יתכן ויש קשר לאוטיזם). לוויתור הפנימי הזה יש מחירים, כל וויתור ממשי על העצמיות מוריד משמחת החיים, ומי שזוכר היטב כל סטייה מהאמת הפנימית זה הגוף. הגוף אוגר רגשות של תסכול, כאב, עצב וכו ומתרגם אותו מיידית או ברבות השנים לכאבים ולמחלות.
ילדים רוחניים אלו זקוקים למישהו שיבין למהותם וייתן להם הדרכה שתואמת את תפישת עולמם הפנימית.
כדי להקל על הזיהוי מצ"ב שאלון המחקר של ד"ר איליין ארון.(הפניה היא לנשים וגברים כמובן, אבל כתוב הפעם בלשון נקבה).

שאלון HSP לבחינה עצמית

1.          אני מוצפת תחושתית לעיתים קרובות.
2.          אני מבחינה בדקויות בסביבתי.
3.          מצבי רוח של אחרים משפיעים עלי.
4.          אני רגישה לכאב פיזי.
5.          אני חשה 'במהומה' מגירויים עזים כגון: אורות חזקים, סירנות, מוזיקה בווליום גבוה במועדון או בגדים מחוספסים.
6.          לאחר יום עמוס אני פורשת הצידה, למקום שקט בו תהיה לי הקלה מגירויים חיצוניים כלשהם.
7.          אני רגישה מאד לקפאין.
8.          יש לי חיים פנימיים עשירים ומורכבים.
9.          אומנות ומוסיקה מאד נוגעים בי.
10.      לפעמים אני מרגישה שמערכת העצבים שלי היא בקצה גבול יכולתי להכיל.
11.      אני מאד מצפונית.
12.      אני נבהלת בקלות.
13.      אני נלחצת כשאני צריכה לעשות הרבה דברים בו זמנית.
14.      במצב חברתי, קל לי לדעת מה צריך לשנות כדי שאנשים ירגישו נח יותר, כמו תאורה או סדר ישיבה.
15.      אני נוטה לאחריות ולקפדנות מוגזמת.
16.      אני נמנעת מלצפות בסרטים ובתכניות טלוויזיה אלימים שיש בהם אלימות.
17.      אני הופכת עצבנית ואפילו כעסנית כשהרבה מתרחש סביבי.
18.      רעב מאד מפריעה לריכוז שלי ומשפיע על מצב רוחי.
19.      שינויים בחיי מזעזעים אותי ומוציאים אותי מאיזון.
20.      אני נהנית מדברים מאד מעודנים כמו: יצירה מוסיקלית, פרחים, ציור או מעדן במסעדה.
21.      אני משקיעה הרבה אנרגיה בהימנעות ממצבים של עוררות יתר.
22.      אני מוטרדת מגירויים אינטנסיביים כמו רעש או מצבים כאוטים.
23.      אני בחרדה משתקת כשאני צריכה להבחן או להופיע בפני אנשים.
24.      בילדותי, מבוגרים ראו בי ביישנית או רגישה מידי.

להלן שאלון נוסף המיועד להורים המעוניינים לבחון האם ילדם עם רגישות גבוהה:

האם הילד שלך-
1.          נבהל בקלות.
2.          מתלונן על בגדים מגרדים, תפרים בגרביים או תוויות המציקות לעורו.
3.          לא אוהב הפתעות.
4.          לומד טוב יותר כשמתקנים אותו בעדינות ולא בעזרת עונשים כבדים.
5.          קורא את מחשבותיך.
6.          משתמש במילים גבוהות לגילו.
7.          מבחין בשינוי בניחוח העדין ביותר.
8.          בעל חוש הומור מתוחכם.
9.          מאד אינטואיטיבי.
10.      מתקשה להירדם לאחר יום מלא התרגשות.
11.      מתקשה להסתגל לשינויים גדולים.
12.      מחליף בגדים עם הם נרטבו או התמלאו בחול.
13.      שואל הרבה שאלות.
14.      פרפקציוניסט.
15.      מבחין במצוקות האחר.
16.      מעדיף משחקים ופעילויות שקטות.
17.      שואל שאלות עמוקות ומעוררות מחשבה.
18.      רגיש מאד לכאב.
19.      מוטרד במקומות רועשים וסואנים.
20.      מבחין בדקויות כגון: שינוי במראה או שינוי במקום של חפצים.
21.      משתהה לחשוב לפני שהוא מטפס לגובה.
22.      במיטבו כשאין זרים הנוכחים בסביבתו.
23.      מרגיש דברים לעומק.

תיאור מקרה של מהלך טיפולי באמצעות דמיון מודרך ו-NLP

"הגורל" זימן לי מונחה, שבמהלך המפגשים זיהיתי ואבחנתי כבעלת התכונה, 'רגישות גבוהה'. המפגש הראשון היה לא רגיל. הגיע אישה כבת 53, אומנית המטפלת בקשישים ובאוטיסטים, גרושה 3 פעמים ואמא ל-3 בנות. שפתה העשירה הייתה שפת דימויים. לדוגמא כשבקשתי ממנה לתאר את עצמה בשלוש מילים היא ענתה: טיפת ים, טיפת שמיים וטיפת פרח. (למען האמת, התחושה הראשונית שלי היתה שהיא מדברת ב'שפת האם' שלי וכשהתברר לי בשלב מאוחר יותר שהיא בעלת התכונה של רגישות גבוהה הבנתי מאין נבעה תחושתי).
במהלך השיחה תוך שימוש ב'מודל הלשוני', היא הבינה שכדי לתקשר היטב עם אנשים (זו היתה אחת מבעיותיה) עליה לדבר איתם בשפה "רגילה".
הפגישות הראשונות התמקדו במטרה זו, בעיקר בעזרת שיקוף ו'המודל הלשוני'. כמו כן, המונחה היתה בהצפה והיה לה קשה להתמקד ולבחור במטרה אחת מבין שלל המטרות שלה. המשכתי בשיחות ובהדמיות שעזרו לה להירגע ובסופו של דבר להתמקד במטרה אחת שהיא ליצור זוגיות. המשכנו ב'מעגל המצוינות', כדי לחזק את משאביה לפני התחלת העבודה על העבר. המונחה הביעה רצון להבין את עברה ואת השלכותיו להתנהגותה בהווה והוסיפה שבשל השונות שלה לא הבינו אותה ולכן היא אטמה את עצמה מלהרגיש.
את פרק הילדות פתחנו בהדמיית 'מפגש עם הילד הפנימי', כדי לקרב אותה לעצמה ולשאוב כוחות. בתהליך 'שינוי הסטוריה' לרחם ולמצב שבין חיים לחיים, הבעיה שחזרה היתה תחושת חוסר אונים. בסיום התהליך היא דיווחה על תחושת שליטה, ראיה צלולה וזקיפות קומה. טכניקת ה'הדהוד' התמקדה באמונה המגבילה: "אין לי את היכולת לנהל את החיים שלי" והאמונה שהיתה רוצה לאמץ – "אני יודעת מה טוב בשבילי ואני יודעת להגיע לזה". התהליך חיבר אותה ליכולת שלה וחיזק את רצונה להכיר את עצמה יותר.
המשכנו ב'שינוי הסטוריה לילדות', 'שינוי אמונות בסמלים' (בה בחרתי בשל חיבורה החזק לסמלים ולדימויים ואכן ההדמיה שיצרה הייתה עשירה מאד ועוצמתית) 'מפגש של הגבר והאישה שבפנים' היא הדמייה שהתאימה לה כיוון שלאורך כל הזמן היא ניסתה ליצור קשר זוגי ללא הצלחה. בסופו של דבר הגיעה המונחה למסקנה שהמטרה שבחרה נראית כרגע רחוקה והיא רוצה לעבוד על חיזוק הביטחון העצמי שלה בהקשר החברתי.
בפגישה היא סיפרה על אירוע שהיה לה בעבודה עם הממונה עליה. עבדנו על 'שלוש העמדות' כדי לאפשר לה לראות את המקרה גם מ 'עמדה שנייה' ו'שלישית'. עבדנו גם על הקשר עם אמה באמצעות הדמיית 'טירת הילדות' ועברנו תהליך של 'שחרור מתלות' מאחותה. והאחות התייחסה אליה במובן מסוים כמו אמה. התהליך חיזק אותה ואפשר לה לעשות דברים מתוך רצונה החופשי, אפילו בניגוד לדעתה של אחותה.
במפגשים הראשונים סיפרה המונחה על הפלות שעברה. שהראשונה התרחשה בגיל 17. היא הביעה רצון לחוות ולעבד את החוויה הקשה. בשלבים ההם היא עדיין חששה מכך. הרגשתי שיתכן שבשלב זה של הטיפול זהו זמן מתאים לשחזור הזיכרון בעזרת 'דימוי הסירה' שבו חוותה את הכאב שבאירוע ההפלה. חוויה שלא אפשרה לעצמה להרגיש במשך כל השנים.
המונחה הביעה את רצונה להכיר את עצמה ולהבין את המתחולל בתוכה. 'תרגיל הכיסאות' היה מאד משמעותי ועוצמתי עבורה. בסופו של תהליך היא יכלה למזג את שני הכוחות המנוגדים שבתוכה ולחבר ביניהם כך שיובילו אותה לגדילה והתפתחות. תהליך זה המשיך להדהד בתוכה גם במפגשים הבאים. בשלבים אלו דיווחה המונחה על הרגשתה הטובה על יותר קבלה עצמית ופחות חוסר אונים. השינוי נראה גם בהופעתה החיצונית,יציבתה, לבושה וארשת פניה.טכניקת 'מחולל ההתנהגות החדשה' עזרה לה לראות את עצמה מדברת בשטף, בקצב סביר ומובן.
בפגישה האחרונה דיווחה המונחה שבטחונה העצמי ואמונתה בעצמה הולכים וגדלים. היא סיפרה על מצבים בעבודתה עם האוטיסטים שמערערים את בטחונה. מתוך ידיעתי וחוויתי האישית כבעלת רגישות גבוהה הסבתי את תשומת ליבה לכך שאנשים בעלי רגישות גבוהה נוטים לקלוט ולספוג לתוכם רגשות לא להם. התהליך אורך שניות והם מתקשים לזהות שמה שספחו אינו שלהם. הידיעה והמודעות לכך עוזרת ומרגיעה.
בפגישה האחרונה (ההנחיה לא הסתיימה עדיין), נעזרתי בתהליך 'הטבעה מחדש' כשהאמונה המגבילה שלה בהקשר של הביטחון העצמי הייתה: "אני מהוססת, מעורפלת וזקוקה למסגרת או בסיס חיצוני". בסיום התהליך שפת הגוף שלה השתנתה והעידה על שינוי משמעותי.

סיכום ותובנות אישיות

מניסיוני האישי, הנחיה בדמיון מודרך ו-NLP למונחה בעלת התכונה של רגישות גבוהה מאוד מתאימה. ההדמיות עוזרות בהרגעת חוסר השקט ובמיקוד. יתכן ויהיה צורך בהתחלה לשים דגש על הכניסה להרפיה ולמצוא את הדרך המתאימה לכף. חיבור לגוף מאוד יעיל כיוון שהקושי נובע בין השאר בגלל הקליטה של גירויים רבים בו זמנית.
הטכניקות השונות של NLP אף הן מתאימות בגלל המיקוד שבהן וההתייחסות לחושים. למרות שההנחיה אמורה להיות קצרת מועד, בהנחיית בעלי רגישות גבוהה מספר המפגשים עשוי להיות רב יותר משום שיש צורך ביותר שיחות "אוורור".
א. חשוב מאוד לדעת לזהות את המונחים שיש להם את התכונה של רגישות גבוהה ולהביא זאת לידיעתם.
ב. בהנחיה יש לעזור להם לקבל את עצמם וליהנות מה"מתנה" שלהם ולא לנסות לשנות זאת כיוון שזוהי תכונה גנטית.
ג. ברב המקרים אנשים אלו חוו בעברם חוסר קבלה במשפחה ובחברה משום שנחשבו שונים ומוזרים. רצוי לשחזר כמה שיותר זיכרונות כאלו בתהליכי עבר שונים ולתקנם.
כתבה: יפה בן זאב מנחה בכירה בדמיון מודרך ו-NLP, תומכת ויועצת לאנשים בעלי רגישות גבוהה
יפה  054-6258228‬ | www.yaffabenzeev.com

ביבליוגרפיה

תמי יערי –מאמר- אחוות האינדיגו www.nrg.co.il/online/15/ART1/540/269.html
ג'ינה אייברי (Jenna Avery) מאמרים מתורגמים ע"י שיר ארבל (להקליד את המילה –ברגישות)
גבריאל רעם – מאמר "אני בסדר" http://stage.co.il./stories/216921:
גבריאל רעם- מאמר "להיות אאוטסיידר" http://www.litratura.co.il/website/index.asp?il=41
Elain N. Aron – The Highly Sensitive Person
Elain N. Aron – The Highly Sensitive Child
Elain N. Aron – The Highly Sensitive Person in Love
Elain N. Aron – The Highly Sensitive Person Workbook
Dr. Dreen Virtue – The Crystal Children
Dr. Dreen Virtue – The Care and Feeding of Indigo Children